ayak bileği ağrısı

Ayak Bileği Ağrısı Neden Olur? Acısı Nasıl Geçer?

Güncelleme: Mayıs 12, 2024 tarafındanEtiketler:

Ayak bileği bağ yaralanmaları genellikle ligament (bağ) zorlanması veya yırtılması sonucunda meydana gelir. Ayak bileği, üç ana kemikten oluşur: tibia (kaval kemiği), fibula ve talus. Bu kemikler arasında bulunan bağlar, ayak bileğinin stabilitesini sağlar.

Ayak bileği burkulmaları çok sık karşılaşılaşılan travmalardır. Ayak bileğinde ağrı ve şişliğe sebep olur. Böyle bir yaralanma olduktan sonraki aşama ameliyatlık veya alçılık bir durum olup olmama konusunun netleştirilmesidir. Bunun için ağrı ve şişliğiniz fazla ise doktor muayenesine gitmeniz gerekir. Ameliyat gerektirmeyen bir bağ yaralanmanız varsa ihtiyaç duyulursa alçıya alınabilir. Bu durumda ayak bileği burkulması sonrası ,yaklaşık, alçı süresi 2-3 haftadır. Daha sonra lçı çıkarılır ve ağrı kontrolü ayağınıza basmanıza izin verilir. Tekrar burkulmayı önlemek için aircast dediğimiz bileklikleri kullanabilirsiniz. Eğer ameliyatlık bir bağ yaralanması veya kemik kırığınız varsa alçı ve takipleriniz hakkında ayrıntıları doktorunuzdan almanız sağlıklı olur.

Kronik Lateral Ayak Bileği Ağrısı nasıl başlar?

Çoğunlukla ayak bileğinin dış kenarında ağrı. Ağrı yürümede veya sporlara katılmada, sizi zorlayacak kadar çok yoğunlaşabilir. Bazı vakalarda ağrı, değişmeyen monoton bir ağrıdır.

• Düz olmayan pürüzlü yerde veya yüksek topuklarla yürümede güçlük
  • Eklemde instabilite (ayak bileğinin boşalma -kayıp gidiyor hissi)
  • Şişme
  • Sertlik
  • Hassasiyet
  • Tekrarlayan ayak bileği burkulmaları

Kronik Lateral Ayak Bileği Ağrısı Neden Kaynaklanır?

Genelde sürekli ağrılı ayak bileğinin en sık sebebi bir ayak bileği burkulmasından sonra tam olarak iyileşmemesidir. Ayak bileğinizi burktuğunuzda kemikler arasındaki bağlayıcı dokular (ligamentler) gerilebilir veya yırtılabilir.Tam olmayan ve dikkatsiz rehabilitasyon (iyileştirme); ligamentin veya etrafını saran kasların zayıf kalmasıyla ve yinelenen bir instabilite ile neticelenir. Bunun sonucunda tekrarlayan ayak bileği incinmeleri yaşayabilirsiniz. Kronik ayak bileği ağrısının diğer sebepleri şunlardır:

Ayak bileği eklemi içersinden geçen sinirde bir incinme. Sinirler direkt bir sürüklenme ile gerilebilir, kopabilir, hasara uğrayabilir veya basınç altında sıkıştırılabilir.

• Yırtılma veya kızarmış ve kabarmış(inflame olmuş) tendon
  • Ayak bileği ekleminin artriti
  • Ayak bileği eklemini oluşturan kemiklerden birinin kırılması (fraktür)
  • Eklemde koruyucu nitelikte olan snovianın inflamasyonu
  • Ayak bileğinin burkulmasından sonra skar dokusunun gelişmesi. Skar dokusu eklem içindeki boşluğu doldurur ve böylece ligamentler üzerinde basınç uygular.

Kronik Lateral Ayak Bileği Nasıl Fark Edilir?

Kronik ayak bileği eklem ağrısının sebebinin tanımında ilk adım durumun hikayesini almaktır. Doktorunuz aşağıdaki gibi bir çok soru sorabilir:

1. Önceden ayak bileğinizi incittiniz mi? Öyleyse ne zaman?
  2. İncinme için ne çeşit bir tedavi gördünüz?
  3. Ne kadar süre ağrınız oldu?
  4. Ağrınızın kötüleştiği veya kaybolduğu zamanlar ne zamanlardır?

Çünkü; kronik ayak bileği ağrısı için, bir çok potansiyel sebepler vardır, doktorunuz teşhisini tam olarak saptayabilmek için, fizik muayeneden başlayarak bir seri test yapabilir. Doktorunuz hassas bölgeleri hissedecek ve şişmenin belirtilerini arayacaktır. Doktorunuz, ayağınızın ve ayak bileğinizin esnekliğini ve hareket silsilesini değerlendirecektir. Doktorunuz sinirlerin duyusunu test edebilir ve semptomların kaynağını tam yerini göstermeye yardım eden bir lokal anestetik deneyebilir.

Doktorunuz ayak bileği ekleminizin birkaç filmini isteyebilir. Doktorunuzun incinen ve incinmeyen eklemleri karşılaştırabilmesi için diğer ayak bileğinizin filmine de ihtiyacı olacaktır. Bazı vakalarda kemik taraması, komputed tomografi(CT) ve manyetik rezonans görüntüsü (MRI) gibi ilave edilen testlere ihtiyaç olabilir.

Bir diğer ayak bileğinde ağrı şikayeti olabilecek nedenlerden biri de ayak bileğinde sinir sıkışması tarsal tünel sendromudur. Gelin beraberce ayak bileği sinir sıkışması sebepleri ve tedavi yöntemlerini inceleyelim.

Kronik Lateral Ayak Bileği Nasıl Geçer? Tedavisi nedir?

Tedavi en son konulan teşhise ve sizin kişisel ihtiyaçlarınıza göre yönlendirilmelidir.. Konservatif (cerrahi olmayan) ve cerrahi tedavi metotlarının her ikisi de kullanılabilir. Konservatif tedavi aşağıdakileri kapsar.

• Aspirin ve şişliği azaltan ibuprofen gibi antiinflamatuar ilaçlar
  • Kasların düzelmesini ve kuvvetlenmesini sağlamak, hareket silsilesini eski haline getirmek ve ekleminizin pozisyonunu kavramada artma sağlamak için tilt-board(tahta eğme) egzersizlerini içeren fizik tedavi
  • Bir ayak bileği desteği (bileklik) veya başka destek
  • Bir Steroid ilaç enjeksiyonu
  • Kırık vakalarında kırığın iyileşmesine izin vermek için immobilizasyon

Eğer durumunuz gerektiriyorsa veya konservatif tedavi hafifleme sağlamazsa, doktorunuz cerrahiyi tavsiye edebilir. Bir çok cerrahi yöntemler ayaktan tedavi esasına göre yapılırlar. Bazı yöntemler artroskopik teknikler kullanılarak uygulanır; diğerleri ise açık cerrahiyi gerektirir. Rehabilitasyon düzgün iyileşmenin garanti edilmesi için 6-10 haftayı alabilir.

Cerrahi tedavi seçenekleri aşağıdakileri içerir:

• Gevşek parçaların çıkartılması (keserek çıkartmak)
  • Eklem yüzeyinin temizlenmesi (ölü dokuların temizlenmesi)
  • Ligamentlerin onarımı veya yeniden yapılandırılması veya tendonların transferi
  • Kronik Lateral Ayak Bileği Önleme

ayak bileği anatomisi

Ayak bileği sinir sıkışması nedir?

Hastalıkların belirlenmesinde hastanın şikâyetlerini dinlemek önemlidir. Ayak bileklerinin ön veya arka taraflarında yaşanan ağrılar ve kişilerin aktiviteleri göz önüne alındığında tanı koymak içi gerekli işlemler yapılmaya başlanabilir. Bu hastalığın tanısını koymak için fizik muayene uygulanması gerekir. Ayak bileği sıkışmasının tanısında altın standart EMG testidir. Bununda dışında eğer başka bir patoloji tarafından sinir sıkıştırılıyorsa ayak bileği MR’ı gerekebilir.

Ayak Bileğinde Sinir Sıkışması Nasıl İyileşir?

Ayak bileği sıkışmasının ameliyatsız tedavisinde ilaçlar kullanılır. Kullanılacak ilaçların yanında en önemli yardımcı ise kişinin dinlenmesidir. Eğer uygulanan bu tedaviye rağmen ağrılar devam ediyorsa cerrahi işlem uygulanması gerekebilir.

Ayak Bileğinde Sinir Sıkışması Ameliyatı Nasıl yapılır?

Alınan tüm önlemlere karşı kişide hala ayak bileği sinir sıkışması durumu yaşanıyorsa cerrahi müdahale uygulamaları ile bu sorun çözülebilir. Sıkışmaya sebep olan ne varsa cerrahi müdahale ile temizlenebilir. Eğer sıkışma kalınlaşmış dokular sebebiyle oluşuyorsa mikro endoskopik cerrahi uygulama ile dekomprese edilerek sorun giderilebilir.

Doktorunuzun talimatlarını dikkatlice takip edin ve tavsiye edilen bir fizik tedavi programını tamamlayın. Doktorunuz, emin oluncaya kadar aktiviteye geri dönmeyin. Spora geri döndüğünüzde ayak bileğinizi bandajlama yerine, destekli bileklik kullanın. Destekli bileklik ayak bileği bandajından ayak bileği burkulmalarını önlemede daha etkilidir.