halı saha diz yaralanması

Diz Dönmesine Ne iyi Gelir? Diz Dönmesi Nasıl Bir Şey?

Güncelleme: Mayıs 17, 2024 tarafındanEtiketler: , , , ,

Diz dönmesi sıklıkla halı saha maçı yapan kişilerde bağ kopması ile birlikte görülebilen bir diz problemidir. Dizde dönme hissi çoğu zaman bağ kopması ile eşlik eder, Hastaları ortopedi uzmanlarına başvurularında dizinin döndüğünü aynı zamanda dizinden ses geldiğini canının yandığını belirtirler. Ters hareket yapmaları sonucu oluşan bu durum diz bağlarının hasar görmesiyle sonuçlanır.

• Dizinizi zorlayacak egzersizlerden kaçının.

• Dizinizde ağrı mevcutsa doktorunuza danışın.

• Diz bağ yaralanmaları ilerleyen süreçte diz kireçlenmesine zemin hazırlar.

• Evde dizinizi rahatlatacak önerilerimizi inceleyin.

Bazı durumlarda diz dönmesi genç hastalarda diz kapağının çıkması ile benzer bir hissiyata neden olabilmektedir. Diz kapağının bulunduğu yerde kayması ve pozisyonun farklı bir yere yönelmesi hastalarda diz dönmesi olarak tarif edilebilmektedir. Bu durum diz bağlarında zayıflama olması nedeniyle gerçekleşiyor. Diz kapağı çıkıkları tekrarlama eğilimindedir. Ortopedi uzmanları tarafından yapılan ameliyatlar ile bağlar güçlendirilerek hastanın diz dönmesi şikayetinin gerilemesi sağlanıyor.

Düştükten sonra diz döner mi? Diz dönmesi nasıl bir şey?

Soru basit görünüyor olsa da aslında diz kapağına ve diz bölgesine alınan travmalar sonucunda dizde şişlik olması sonucu diz hareketlerinde kısıtlılık ve ağrı oluşabilmektedir. Dizin şişmesine neden olan kılcal damarlardaki kanamalar ve ödem dizin dönmüş olabileceği hissi verebilmektedir.

Diz kapağı çıkığında yapılan ameliyatlar temelde iki prensibe dayanır. Gergin olan bağın gevşetilmesi ve gevşek olan çıkığa neden olan bağın güçlendirilmesi ile diz kapağının yerinde tutulması amaçlanıyor. Diz dönmesinin bir diğer sebebi ise ön çapraz bağ kopması olarak karşımıza çıkmakta. Ön çapraz bağ ameliyatlarında da kopmuş olan bağ diz içine yapılan artroskopik girişim ile temizlenir ve ön uyluktan alınan kas tendonları katlanarak ön çapraz bağ işlevi görecek şekilde orijinal yerine yerleştirilir. Bu yapılan ameliyatlar ortopedi uzman doktorlarının eliyle normal eski haline yaklaşsa  da başarı oranları cerrahtan cerraha değişmektedir.

diz dönmesi bağlar

Diz kapağı çıkığında hangi bağ yaralanır?

Dizim dönüyor diyerek ortopedi polikliniğine başvuran hastalarda istenen MRI görüntülemelerde karşılaşılan bağ yaralanmalarında çoğunluklu MPFL bağ yaralanmaları gözlenmektedir. MPFL bağ yaralanmasında diz kapağı çıkar ve hasta dizinin döndüğünü hisseder. Tamir edilmeyen diz problemleri ilerleyen aşamalarda kronikleşerek diz kireçlenmesine gider.

Beslenme ve gıda takviyeleri bağ kopmalarına iyi gelir mi?

Diz bağ kopmalarının dizin dönmesine ve diz ağrısına neden olduğundan bahsettik. Peki beslenmenin kopmuş bağların onarılmasında etkisi var mı? Bu konuda yırtılmış kağıt örneğini verebiliriz. Ortadan ikiye bölünmüş bir kağıdın üzerine ne dökerseniz dökün yırtılmış parçaları tamir edip birbirine yapıştırmadığınız sürece eskisi gibi olmayacaktır. Bağ yaralanmalarında da bu şekildedir. Kopmuş hasar görmüş bağlar onarılmalı onarılamıyorsa yerine tendon grefti ile başka bir bağ oluşturulmalıdır. Bu süreçte kopmuş bağı iyileştirmek tekrar birleştirmek için kemik suyu ve vitaminler yetersiz kalmaktadır. Ameliyat sonrası onarılan bağların iyileşme sürecinde gıda takviyelerin ve beslenmenin etkisi o zaman başlar. Bu süreçte de hangi takviyeleri kullanabileceğinizi ortopedi uzmanınıza danışabilirsiniz.

Diz dönmesine ne iyi gelir?

Diz dönmesi sonucu dizde yumuşak doku ve bağlarda ödem oluşur. Bu ödem özellikle MRI tetkikinde net olarak görülüyor. Ödemin geçmesi ve inflamasyonun azalması için soğuk uygulama ve elevasyon-yukarı kaldırma- önerilir. Hastaların soğuk uygulama yaparken buz yanıklarına dikkat etmeleri ve buzu doğrudan cilde temas ettirmemeleri önerilir. Dizi dönen hastalarda bağ yaralanması olduğu için dizlik kullanımı dizin stabilizasyonu açısından hasta kişiye konfor sağlayacaktır.

Diz dönmesi ameliyatı nasıl yapılır?

MPFL Rekonstrüksiyon Ameliyatı: Artroskopik oalrak diz ameliyatı yapılan hastalarda diz dönmesine çözüm sağlamak için diz kapağını yerinde tutan medial patellafemoral ligament rekonstrüksüyonu ile hastalar kısa sürede güzel sonuçlar alabilmektedir. Ameliyatın detayları hakkında ortopedi uzmanınızdan bilgi alabilirsiniz.