tırnak batması enfeksiyonu

Tırnak Batması Neden Olur? Nasıl İyişelir?

Güncelleme: Mayıs 12, 2024 tarafındanEtiketler: ,

Tırnak batması nedir?

Tırnak batması genellikle ayak başparmaklarının içe bakan yüzünde görülen sıklıkla ağrılı ve enfeksiyona meyilli bir ortopedik hastalıktır. Oluşan enfeksiyon hastalara oldukça fazla acı çektirmekte ve tekrarlayan ağrı döngülerine sokmaktadır. Tırnak batmasının oluşmasına neden olan önemli etkenlerden biri tırnağın kısa kesilmesidir. Diğer nedenler arasında, ayak travmaları, tırnakların şekilsiz ve özensiz kesilmesi, yanlış ayakkabı seçimi, doğuştan gelen tırnak yatağı kusurları sayılabilmektedir.

Tırnak batmasına hangi doktor bakar?

Tırnak batması alanında uzman ortopedi ve travmatoloji uzmanları bakar. Bir ortopedi uzmanı dışında başka hekimlere muayene olmanız tedavinizin gecikmesine ve daha fazla ağrı acı çekmenize neden olabilir. Ortopedi ve travmatoloji uzmanları reçete ile tedavi gerekirse ameliyat ile tedavi yapma imkanına ve yetisine sahiptir.

Tırnak batması neden olur?

Tırnak batması günümüzde pek çok görülen ortopedik hastalıkların başında gelmektedir. Tırnak batması batık deriden kaynaklı olarak enfeksiyona neden olmaktadır. Enfeksiyonun gelişmesi sonrası hızlı bir şekilde tedavi edilmelidir. Günümüzde tırnak batması şikayeti olan hastalar çoğunlukla aile hekimlerine veya acil servislere başvurmakta ve antibiyotik hap ve kremlerle reçete yazılarak evlerinde kendilerini takip etmektedirler. Ancak bu süreç yanlış başvuru nedeniyle tekrarlayan antibiyotik kullanımlarına sebep olmaktadır. Tırnak batması şikayeti olan hastaların en başta ortopedi ve travmatoloji bölümüne müracaat ederek muayene olduktan sonra doktorunun önerisi doğrultusunda gerekirse antibiyotik ve devamında cerrahi girişim gerekebilmektedir. Batık tırnak cerrahi girişimle düzeltilmediği sürece tekrarlama eğiliminde olacaktır. Tırnak batmasının cerrahi müdahalesi ev ortamında yapılabilecek bir işlem değildir. Tırnak yatağının açılarak onarıldığı ve tekrar dikiş atılarak kapatıldığı ameliyathane ortamında yapılması gereken cerrahi müdahaledir. Ortopedi bölümünün yaptığı tırnak batması ameliyatlarına yazımızın ileri ki satırlarında tekrar değineceğiz.

Tırnak batması belirtileri nelerdir?

Tırnak batması belirtileri arasında tırnağın uç kısmında kıvrılmış ve deriye batmış tırnak gözlemlenebilir. Bazı durumlarda enfeksiyonun ilerlemesine ve şişkinlik oluşmasına bağlı batık tırnak görülemez. Ancak hekimin tecrübesi ve ileri tetkik ile tanı konulabilir.

Tırnak batması ameliyat tedavisi nasıl yapılır?

Tırnak batması ameliyatları çoğunlukla kısa süren işlemlerdir. Tırnak revizyonu ameliyatları batan kısmın çıkarılarak tırnak yatağının tekrar batmaları önlemek amacıyla yenilenmesi işlemlerini içerir. Yapılan işlem dolayısı ile neşter ile küçük bir kesi atılarak işlem tamamlanması sonrasında yara yeri birkaç dikiş ile kapatılır. Hastanın aynı gün taburculuğu ile pansuman takipleri ile 2 hafta sonra ortopedi polikliniğine kontrole çağrılır. Uygunsa dikişleri alınabilmektedir. Ameliyat sonrası tırnak batmasının tekrarlama ihtimali çok düşük olup aylarca tırnak batması şikayeti çekmiş olan hasta açısından zahmetsiz bir yöntemdir.

Tırnak batmasına ne iyi gelir? Hangi krem kullanılabilir?

Tırnak batması şikayeti olan hastaların öncellikle tırnaklarını çok kısa kesmemeleri gerekir. Enfeksiyon kızarıklık veya şişkinlik varlığında ortopedi uzmanı doktorlarına başvurarak antibiyotikli kremler uygulanabilmektedir. Antibiyotikli krem seçimi doktora bırakılmalı her krem sürülmemelidir. İleri derecede enfeksiyon varlığında kreme ek olarak hap veya iğne tedavisi başlanabilir. Enfeksiyonun gerilemesi sonrası tırnak batması için tırnak yatağı revizyon ameliyatının planlanması önerilir. Bitkisel yağlar veya bitkisel kürler tırnak batmasını geçirmekten ziyade tırnak batması şikayeti olan hastaların daha uzun süreler ağrı ve acı çekmek zorunda kalmalarına neden olabilmektedir.

Tırnak batması aparatı işe yarıyor mu?

Tırnak batması aparatları günümüzde popüler olmakla beraber henüz yapılmış çalışmalar etkinliğinin araştırılması konusunda yetersiz kalmaktadır. Tırnak aparatı ayak sağlığı ile uğraşan tıp doktoru dışındaki güzellik merkezlerinde bir seçenek olarak sunulmakta ancak çoğu zaman yetersiz kalmaktadır. Hastaların tedavilerinin ertelenmesine ve daha fazla acı çekmelerine neden olmaktadır. Yapılabilecek en iyi seçenek 10 dakika sürecek kalıcı olması yüksek ihtimal olan ameliyat gerçekleştirmek.