Dirsek ağrısı

Dirsek Ağrısı Nedenleri Dirsek Ağrısı Nasıl Geçer

Güncelleme: Mayıs 18, 2024 tarafındanEtiketler: , , , ,

Dirsek ağrıları birçok sebebe bağlı gelişebilir. Bunun nedeni üç ayrı kemik yapının birleşerek eklem yaptığı kompleks bir oluşumdur. Bu kemikler humerus, Radius ve ulnadır. Dirseğin ön kola yapmasına izin verdiği birçok hareket bulunur. Bu hareketlerin sağlıklı bir şekilde yapılabilmesi için üç kemiğin birleştiği yer olan dirseğin kıkırdak yüzeylerinin ve bağlarının sorunsuz çalışması bu nedenle çok önemlidir.

Dirsekteki kemik yapıların bir arada tutunması sağlayan bağlar bulunur. Bu bağların yaralanması sonucu dirsekte ağrı ve sinir sıkışmaları gelişebilmektedir. Bu bağlar ayrıca dirsek hareketlerinin içe dışa ve yukarı aşağıya gibi iki ayrı eksende sağlıklı bir şekilde yapılabilmesine destek sağlar.

Dirsek ağrısı nedir? Nasıl oluşur?

Dirsek ağrıları genellikle dirseğini çok kullanan kişilerde görülür. Çok kullanmak demişken özellikle dirseğine yük binen işlerle ve spor dallarıyla uğraşanlarda görülür. Dirseğiyle çekiç sallayan, dirseğine yük binen spor dalları örneğin; tenisçi dirseği gibi. Dirsek bölgesine alınan travmalar düşme çarpma gibi durumlarda da dirsek ağrısı hatta kırık tabanında ve bağ kopması nedeniyle dirsek ağrıları olabilmektedir.

Dirsek ağrısı neden olur?

Dirsek ağrısının kaynaklanabileceği birçok doku vardır bunlar arasında kaslar, bağlar, tendonlar, kemik yapılar sayılabilir. Şikayetin hangi yapıdan kaynaklandığını ortopedi uzmanınız tarafından muayene ve görüntülemeler ile (X-ray röntgen ve MRI gibi) belirlenerek tanısı koyulabiliyor.

Dirsek bölgesinde en sık karşılaşılan durum “Tenisçi Dirseği” nedir?

Tenisçi dirseği dirsek bölgesine tekrarlayan ve basınçlı şekilde yük bindiren kişilerde görülür. İsminden de anlaşılacağı gibi dirseği ile benzer hareketler yapan tenisçilerde sık görülmesinden dolayı bu ismi almıştır. Tenisçilerin yanı sıra inşaat işleri ile uğraşan kişilerde uzun süreli tekrarlayan çekiç kullanımına bağlı dirsek ağrıları olabilmektedir.

Tenisçi dirseğinde hasar gören tendon özellikle eli yukarı kaldırırken oluşan ağrı ile karakterizedir. Genellikle medikal firmalarında satılan epikondilit bandajı ile takip edilir. Bu tip şikayetiniz var ise ortopedi uzmanınıza başvurarak bandajın temini ve tedavi yöntemleri konusunda detaylı bilgi alabilirsiniz.

dirsek anatomisi, tenisçi dirseği anatomisi

Dirsek ağrısı hangi hastalıklarda oluşur?

Dirsek ağrısı geçirilmiş bir kırık sonrası alçıda kalan kolun uzun süre hareketsiz kalması sonucu dirseğin donmasına bağlı olarak da ortaya çıkabilmektedir. Bazen dirsekleri tutan iltihaplı eklem romatizmaları da dirseklerde artrit atağına sebep olarak ağrıya neden olmaktadır. Bir diğer sebep de dirsek bölgesinden alınan darbeye bağlı cilt bariyerinin aşılarak cilt altında enfeksiyon oluşmasıdır. Enfeksiyon durumunda cilt alt dokuda ödem birikir, kızarıklık oluşur ve hasta hareket ettirdikçe ağrı artar. Romatizmal eklem artriti ve enfeksiyon durumlarının tedavileri farklı olup ortopedi uzmanları tarafından başlanabilmektedir.

Dirsek ekleminin kireçlenmesi:

Dirsek ekleminin geçirilmiş kırık ve bağ doku hasarına bağlı ilerleyen yaşlarda kireçlenmesine bağlı oluşan ağrılardır. Hastalar dirseklerini rahat hareket edemezler. Gece uyandıran ağrılar olması durumunda ortopedi polikliniğinin yolunu tutarlar. Bu durumların temelinde yıllarca oluşmuş darbeler etken olabileceği gibi iltihaplı eklem romatizması sonucu dirsek ekleminin kireçlenmesi bağlı da olabilmektedir. Hafif orta seviye durumlarda enjeksiyon ve fizik tedavi krem ve merhemlerle takip edilebilirken, İleri seviye ağır vakalarda cerrahi işlem yapılabilmektedir. Kireçlenmeden korunmak için:

• Dirsek ağrınızın yaptığınız işe bağlı olduğunu düşünüyorsanız dinlendirin.

• Uzun süren dirsek ağrılarının kireçlenmeye meyilli olabiliyor.

• Dirsek kireçlenmesi oluşmadan önce ortopedi uzmanınıza muayene olun.

Dirsek ağrısına nasıl tanı konulur?

Düşme veya çarpma sonucu çoğunlukla acil servise başvuran dirsek ağrısı olan hastaların, kırık zemininde dirseklerinde şişlik ve morluk oluşabilir. Bu durumda çıkık bir kemik varsa yerine oturtma işlemi yapılır. Ardından kırık hattının uçlarının kapalı yöntemle bir araya getirtilmesine çalışılır. Kırık hattı redükte olmuyorsa o zaman ameliyat kararı alınır. Ancak unutulmamalıdır ki kapalı yöntemle çekerek oturtulan kemik yapılar güzelce oturmuş olsalar bile ilerleyen takiplerde kayma riski barındırır. Dirsek kırığı, çıkığı, bağ yaralanması ve kireçlenmesi gibi durumların x-ray röntgen grafi ve bilgisayarlı tomografı ve yumuşak dokuyu daha iyi gösteren MRI cihazları ile tanısı konur.

Dirsek Ağrısı Nasıl Geçer?

Dirsek ağrısının öncelikle hangi sebepten kaynaklandığı belirlendikten sonra hedefe yönelik tedavi yapmak gerekir. Akut dönemde dirsek ağrısına soğuk uygulama ve ödeminin azalması için kalp seviyesinin üzerinde tutmak önerilir. Ağrı olan bölgenin tanı alana dek dinlendirilmesi, doktorunuzun değerlendirmesi sonrası tanısı konulan durumlar için alçı uygulamaları ve eklem içine iğne kortizon enjeksiyonu yapılabilmektedir. İleri derece kırıklarda cerrahi girişim gerebilir.

Dirsek ağrısına dirsek bandajlarının kullanımı nasıl?

Dirsek ağrısının nedenine göre tenisçi dirseği için epikondilit bandajı önerilir. Kırık zeminde oluşan bir dirsek ağrısına alçı ve atel uygulaması önerilir. Dirsek bağlarının gevşekliği açısından dirsek bandajları önerilir. Dirsek ağrısı şikayetiniz var ise ortopedi uzmanınıza muayene olmasını öneririz.