kalça ağrısı neden olur

Kalça Ağrısı Neden Olur? Ne iyi Gelir?

Kalça ağrısı çok farklı sebeplerden kaynaklanmakla birlikte, çoğunlukla kalça kireçlenmesi ile sonlanmaktadır. Hastaların yürürken ve hareketle başlayan ağrıları ileri aşamalarda dinlenirken ve uykudan uyandıran yüksek ağrı seviyelerine kadar ulaşmakta. Hastaların kalça ağrısını tanımlamakta zorluk çektiği zamanlar olur. Çoğu zaman yansıyan farklı patolojilerle karışabilmektedir. Kalça ağrısı yaşıyorsanız öncelikle ortopedi uzmanınıza muayene olmanızda fayda var. Gelin kalça ağrısının neden olduğunu ve nelerin iyi geldiğini, ilerleyen aşamalarda hangi durumlarda ameliyat gerektiğini ve ameliyatsız tedavi seçeneklerini beraber inceleyelim.

Kalça ağrısı neden olur? Nelerden kaynaklanır?

Kalça ağrısı, doğuştan kalça çıkığının ileri yaşlarda kalça kireçlenmesine dönüşmesi ile başlayabilir. Genellikle ise kalça ağrısı ileri yaşlarda kalça kireçlenmesinin yaşa bağlı deforme olması sonucu olabilir. Bazen kalça kemiğinin baş topuz kısmının beslenmesi bozulabilir ve bu durumda kalça kemiğinin baş kısmında çökme kırıkları ve çürümeler olabilmektedir. Kalça ağrılarının bir diğer sebebi ise kalça kırıklarıdır ve özellikle ileri yaş gruplarındaki hastalarda osteoporoz, kemik erimesi ve beslenme bozuklukları gibi durumlarda kırıklar sık gözükmektedir. Kalça ağrısı bel ağrısı ve bel fıtığı ağrısı ile karışabilmektedir. Yansıyan ağrılar veya bel fıtığı sonucu sinir sıkışması gibi durumlarda da hastada kalça ağrısı şikayeti görülebilir. Siyatik sinir hastalıkları da kalça ağrısına neden olabilir.

kalça hastalığı anatomisi

Kalça ağrısı nasıl muayene edilir? Kalçada ağrı sebebi nasıl fark edilir?

Kalça ağrılarının hangi durumdan kaynaklandığı genellikle muayenede öncellikle x-ray röntgen grafiler ile ve muayene ile değerlendirilir. Kalça çıkığı veya kalça kemiklerinde kırık değerlendirilir. Eklem hareketlerine bakılır. Hangi hareketle birlikte ağrının arttığı not edilir. Hastanın ileri tanı ve tedavilerinin planlanması açısından bilgisayarlı tomografi ve MRI görüntülemeleri doktorunuz tarafından istenebilir. Kalça kemiklerinin sağlıklı pozisyonda ve bütünlüğü açısından değerlendirildikten sonra kalça eklemi ve kalça eklemini oluşturan yapılar incelenir. Kalça ekleminde kireçlenme varlığı röntgen ile tespit edilebilir.

Kalça ağrısına ne iyi gelir? Nasıl tedavi edilir?

Kalça ağrısına ağrı kesici haplar ve iğneler kısa süreli rahatlama sağlasa da hastalığın nedenini belirlemek gerekir. Nedene yönelik tedavi planlaması yapılması hastanın şikayetlerinin hızlı bir şekilde sonlanmasına ve normal yaşantısına dönmesini kolaylaştıracaktır. Kalça ağrısı başlayan hastalar ağrı kesici ilaç kullanarak beklemeleri sonrası kalçada kireçlenme ve deformasyona giden bulgularla ortopedi bölümüne başvurmaktalar. İleri noktada ortopedi doktoruna başvuran hastalar için tedavi seçenekleri yüksek ihtimal cerrahi girişim ile sonuçlanacaktır. Bu cerrahi girişimler total kalça protezi, parsiyel kalça protezi gibi eklem yerine geçen protez ameliyatlarından oluşur. Daha erken aşamalarda fark edilen kalça ağrılarının tedavisi eklem içine PRP veya çeşitli ilaç enjeksiyonları ile olabilmekte. Kök hücre tedavisi ile eklem yüzeyinin onarımının hızlanması sağlanabilmektedir. PRP ve kök hücre tedavi yöntemleri her hastada %100 başarı sağlamasa da genel görüş olumlu etkisi olduğu yönünde olup, kalça ekleminin kireçlenmesini ertelemeye destek olmaktadır.

Ameliyatsız tedavi yöntemleri nelerdir?

Hastanın kalça ağrısının sebeplerinden biri kalça kemiğinin baş kısmının kanlanma problemleridir. Kanlanmadan kasıt kan dolaşımının bozulması ve femur başının yeterli beslenememesi sonucu çökme kırıklarının meydana gelmesidir. Bu kırıklar oluşana dek hastanın femur başı kemiğinin dolaşımının sağlanabilmesi için çeşitli serum tedavileri uygulanabilmektedir. Ancak ileri aşamalarda ilaçların da fayda etmediği durumlarda orta yaş hastalarda vaskülerize fibula (damarlı fibula) ameliyatı yapılarak, fibula kemiğinin bir kısmının damar ile birlikte kesip çıkarılarak kalça başına damarlarıyla birlikte sabitlenmesi ameliyatı yapılabilmektedir. Bu ameliyat hassas bir cerrahi işlem olup hastaların kalça protezi ameliyatı olmalarını bir süre daha erteleyebilmekte ve ağrısız normal yaşantılarına dönmelerine imkan sağlamaktadır. Ancak hangi yöntemin yapılacağına kadar verecek olan ortopedi uzmanınız olup ileri seviye kalça kireçlenmesine genellikle yapılan ameliyat total kalça protezi ameliyatıdır.

Kalça kırığı nasıl iyileşir? Kaç günde kaynar?

Kalça kırıkları kalça ağrısına neden olan ve hastanın yürümesini engelleyen acil durumlardan biridir. Kişi ameliyat olmadığı süre boyunca ağrı hisseder. Yürüyemediği için de psikolojik olarak hastaya yatağa bağımlı olma hissi ekstra yük olacaktır. Kalça kırığı ameliyatları kırığın cinsine ve kırıldığı yere göre farklı implant platinlerle yapılabilmektedir. Bazı durumlarda total kalça protezi veya parsiyel kalça protezi ameliyatı yapılabilmektedir. Ameliyat olan hastaların ertesi günü yürümesi mümkün. Yapılan işlem ve kırığın derecesine göre doktorunuz ne zaman yürüyebileceğinizi size söylecektir. Başarılı bir kalça protezi ameliyatı genellikle ertesi gün yürütülür. Kalça kemiği ve devamlılığında uyluk kemiğinin kırıklarında farklı cerrahi ameliyat seçenekleri uygulanabilmektedir.