menisküs yırtığı ameliyatı artroskopi

Menisküs Ameliyatı, Menisküs Yırtığı Belirtileri Neler?

Güncelleme: Mayıs 31, 2024 tarafındanEtiketler: , , ,

Menisküs yaralanmalarını hastaların dizimin iç veya dış kısmında yanma acı şeklinde şikayetim var diyerek ortopedi polikliniklerine başvuruları ile görmekteyiz. Menisküs yaralanması olan kişilerde sabit ağrılar gece uykudan uyandıran ve gündelik işlerini yapmalarına engel olacak ağrılara neden olabilir. Menisküs tam yırtıklarında ek olarak hasta dizinden ses geldiğini belirtir. Hareket kısıtlılığına neden olabilir. Menisküs yaralanmaların sonucu sıklıkla ameliyatla sonuçlanabiliyor. Bunun başlıca nedeni yırtılmış menisküsün onarımını vücudun kendi kendisine yapmasının zor oluşu. Menisküs bir çeşit bağ olması dolayısıyla kopuk bölgenin dikilerek sabitlenmesi gerekir. Menisküsün komple kopmasa da kismi yaralanmalarında cerrahi dışı yöntemler uygulanabiliyor. İlerleyen süreçte dizin kireçlenmeye gidebilmesi sebebiyle tamirinin yapılması gereken bir yastıkçıktır.

Menisküs Nedir?

Menisküsler her iki diz eklemini oluşturan kemiklerin arasındaki yastık görevi gören dizin hareketlerine yardımcı olan kıkırdak – bağ benzeri yapılardır. İç ve dış menisküs olarak iki parça halinde bulunurlar. Aşırı yükün ve basıncın kıkırdaklara ve kemiklere zarar vermesini önler. Bir çeşit conta görevi görür. Dize esneklik sağlar. Dizin kireçlenmesini engellemeye yardımcı olur. Kan damarları çok az olması nedeniyle ve canlı bir doku olması sebebiyle beslenmesini diz arasındaki eklem sıvısından gerçekleştirir.

Menisküs yaralanması nasıl oluşur?

Travmatik yırtıklar genellikle genç yaşlarda spor aktiviteleri sırasında gözlenmektedir. Yanlış yapılan hareket sonucu dizin dönmesi ve menisküs bağlarının kopmasına neden olur. Diğer sebepler ise fazla kilo ile olan menisküs dejenerasyonlarıdır. İleri yaşlarda deformasyona bağlı olarak menisküs hasarı olabilmektedir. Dizin kilitlenmesi durumunda menisküslerin ileri seviye hasar aldığı düşünülür. Menisküsün kopmuş olması sebebiyle dizde kilitlenmeler ile kıkırdak hasarına ve erken yaşta dizde kireçlenmeye neden olur.

Menisküs ameliyatı nasıl yapılır?

Menisküs ameliyatları olacak kişiler öncelikle ortopedi uzmanı tarafından fizik muayene ve MRI görüntüleme ile değerlendirilir. Hastanın menisküs hasarı evre 1 ve 2 ise genellikle takip edilir. PRP ve alternatif yöntemler düşünülür. İleri evrelerde kapalı ekleme açılan tırnak kadar küçük deliklerken kamera yardımı ile yapılır.

• Menisküs nakli
  • Parsiyel menisektomi: yalnızca yırtık dokunun çıkarılması işlemidir.
  • Menisküs tamiri: yırtık dokuların birbirine dikilmesi ve sabitlenmesi ile sağlanır. İyileşme sürecinde menisküse atılan sutürlerin kaynaması için uzun süreli tedavi takibi yapılır. Çoğunlukla genç hastalarda düşünülebilmektedir.
  • Total menisektomi: menisküs dokusunun tamamının çıkarılarak ağrının dindirilmeye çalışılmasını kapsar.

Menisküs Ameliyatı Kaç Saat Sürüyor?

Menisküs ameliyatı yapılan yönteme göre değişken sürelere sahiptir. Kapalı yani artroskopik olarak yapılan menisküs ameliyatlarında menisküsün komple çıkarıldığı durumlarda 40 dakika olabilirken tamirinin yapıldığı durumlarda 1- 1.5 saat sürebilmektedir.

Menisküs ameliyatı ameliyathanede yapılan bir işlem olması dolayısıyla hastalar öncelikle pre-op anestezi doktoruna yönlendirilir. Anestezi doktorunun yapacağı tahliller ve muayene sonrası uygunluk durumunda ameliyat kararı verilir. Cerrahi girişim öncesi muhakkak anestezi hekimi hastaları muayene eder

menisküs anatomisi menisküs nedir

Menisküs Yırtığı Ameliyatı Olduktan Sonra Tam Olarak Ne zaman İyileşir?

Menisküs ameliyatı sonrası iyileşme sürecinde önemli olan kapalı artroskopik olarak yapılmış bir cerrahi girişim olsa bile yara yerinin takibi pansumanın yapılması ve uygun zamanda dikişlerin alınması önemlidir. Menisküsü dikilerek onarılan hastaların dizinin içerisindeki menisküs dikişleri alınmaz. Yalnızca cilt üzerindeki dikişleri kullanılan ipliğe bağlı olarak alınabilir. Ameliyata alınan hastalar genel anestezi alabilecek olma ihtimalleri mevcut olduğundan 8 saat öncesinden aç bırakılır. Bu sürecin detaylı bilgisini anestezi hekimi belirler.
Ameliyat sonrasında yara yeri iyileşme süresi kısa olmakla birlikte dikişler genellikle 15. gün alınır. Bu süreçte yara yeri takibi önemlidir. Kanama enfeksiyon gibi durumlarda doktorunuz ek önlemler alabilir. Ameliyat sonrası menisküs tamiri yapılan hastalarda 8 hafta koltuk değneği ile yük vermeden takip yapılabilmektedir. Unutmamak gerekir ki farklı teknikler ve yapılan işlemler farklı olabilir. Kendi doktorunuz bu konuda en net bilgiyi size verecektir.

Menisküs Ameliyatı Sonrası Yapılması Gerekenler

Her ameliyatta olduğu gibi menisküs ameliyatından sonra da dengeli beslenme çok önemli. Kötü alışkanlıklara ara verilmeli. Çünkü alkol ve sigara gibi kötü alışkanlıklar iyileşme sürecini oldukça yavaşlatmaktadır. Enfeksiyona meyilli bir ortam oluşmasına neden olmaktadır.
Menisküs ameliyatı sonrasında doktorunuz ameliyat olduğunuz taraf bacağınıza basıp basmamanız gerektiğini ve dizinizi ne zaman bükebileceğinizi belirtir. Menisküsü dikilen hastalarda hareket verme süreleri uzun olabilmektedir. Bu konuda da doktorunuzun önerilerini dikkate alınız.
Menisküsün dikildiği ameliyatlarda ilk haftalarda hastalara sanki ayağının altında yumurta varmış gibi bastırırsa kırılacak kadar temas edebilmesini söyleyebiliyoruz.
Ameliyat sonrası takiplerde gün aşırı yani iki günde bir pansuman yapılmasını, varis çorabı kullanılmasını ve yara yerine hiçbir şekilde su değmemesini istiyoruz. Su ve banyo gibi durumlar dikiş atılan ciltten açılmalar hatta enfeksiyon gelişmesine neden olabiliyor.

Menisküs Ameliyatı Sonrası Egzersiz Çeşitleri

Menisküs ameliyatı egzersizleri: ilk haftalar genellikle hafif egzersizler uygulanır. Bunlar üst kas grubu quadriceps femoris kasını güçlendirmek için yapılan izometrik egzersizlerdir. Bacağı 20 cm düz şekilde kaldırarak haftada 10 – 15 saniye tutup geri yere yavaşça bırakma gibi. Bir diğer hareket bacak düz pozisyonda yatakta iken dizin alt kısmına havlu yada peçete konularak onu ezmeye çalışmaktır. Her iki hareket ile dizin üst kas grubunu çalıştırarak ameliyat sırasında turnikenin yapmış olduğu basıncın etkisini dolaşımı artırarak rahatlatabiliriz. Ayrıca üst kas grubunun çalışmasıyla dize binen yükün hafiflediği görülmüştür.

Menisküs ameliyatı riskli mi?

Her ameliyatta olduğu gibi anestezi verilen her cerrahi girişimin sadece anesteziden kaynaklı olan bir riski vardır. Yapılan işlemler kapalı yöntemde küçük kesiler ile olması nedeniyle cerrahi açıdan risk düşük ve başarı oranı yüksektir. Verilen anestezinin risk durumunu ameliyat öncesi anestezi hekimi değerlendirir ve ASA adında risk skorunu belirtir evrakı hastaya verir ve cerrahi girişim o zaman planlanabilir. Kontrolsüz kanama ve ölüm gibi sonuçlar menisküs ameliyatında gözlemlenmemekte olup anesteziyi kaldıramayan hastalar açısından genel ameliyat risklerine sahiptir.

Menisküs ameliyatı fiyatı nasıl belirlenir?

Menisküs ameliyatı fiyatı işlemin yapıldığı merkeze göre değişmekle birlikte SGK ödemesi ve hastanın özel sağlık sigortası gibi değişkenler olması sebebiyle net fiyat verilememektedir. Kullanılan dikiş sayısı ve yırtığın derecesi arttıkça fiyat da artar. Ustalık isteyen her işte olduğu gibi kullanılan malzeme kalitesi, konfor ve tecrübenin fiyatı arttırıcı etkisi bulunmaktadır. Sağlık sorunları çözümü için güvendiğiniz ortopedi uzmanınıza muayene olarak süreci beraberce aşabilirsiniz.